گزارش جلسه ميز کاشي و سراميک مورخ 1401/08/30


...

حاضرین: آقای دکتر عظيمي و دکتر شاه حسيني معاونين استانداری یزد- آقای مهندس اميری مدیر کل دفترر نرنای معدني و مهندس رحماني و بند پي از وزارت صمت – آقای دکتر علمدار رئيس سازمان صمت استان یرزد و معاونين آقایان مميزی، افشارپور، نصيری، نجاتي – آقای امامي مدیر کل دفتر لجستيک و پشتيباني تجارت سازمان توسعه تجارت – آقای زارع مدیر عامل پایانه صادراتي کاشي و سراميک ميبد – مهندس توکلي مدیر عامل مرکز توسعه فن آوری سراميک ایران و اعضاء هيأت مدیره انجمن آقایان صفدری زاده، شریف فرد، کارگر شریف، حسن زاده، فاتحي، کریم نژاد و عزیززاده جلسه در تاریخ 1401/8/30در محل دفتر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور برگزار و موارد بشرح ذیل توسط حاضرین مطرح گردید.

1) در ابتدای جلسه آقای صفدری زاده رئيس هيأت مدیره انجمن ضمن تشریح وضعيت صنعت کاشي وسراميک کشور اظهار داشتند: این صنعت از ظرفیت بالایی برخوردار است و با داشتن ظرفیت بیش از 700 میلیون مترمربع و توسعه توسط بخش خصوصی از جایگاه بالایی در دنیا برخوردار می باشد. از ویژگی های صنعت کاشی و سرامیک می توان به بومی شدن آن و عجین شدن با فرهنگ ایرانیان و سطح بالای اشتغال آن اشاره نمود. امیدوارم جلسه میز کاشی و سرامیک کشور که از جایگاه مهمی برخوردار می باشد موجب تسریع در فعالیتهای این صنعت گردد.

2 )در ادامه جلسه آقای دکتر علمدار یزدی رئيس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان یزد اظهار داشتند: میزهای توسعه صادرات از سال 1395 با توجه به پتانسیل موجود به استان تفویض گردیده است و دبیری آن نیز به بخش خصوصی داده شده است – هدف از تشکیل این میز رفع موانع و مشکلات در مسیر توسعه صادرات کاشی و سرامیک کشور می باشد. در حال حاضر موضوع کاشی و فولاد در استان بسیار مهم می باشد و نباید کار این دور صنعت متوقف گردد، صدور مجوز برای کاشی و سرامیک در یک زمانی متوقف گردید ولی در حال حاضر با رعایت یک سری  شرایط آزاد شده است و روزانه یکی دو مورد درخواست مجوز داریم و صدور مجوز برای تکنولوژی به روز آزاد می باشد میباشد البته بدون اختصاص وام، در حال حاضر 173 مورد جواز تاسیس کاشی و سرامیک در دست سرمایه گذارها میباشد و حدود 25 %تا 30 % آن تبدیل به پروانه شده و بخشی دارای پیشرفت فیزیکی می باشد. جالب اینکه در حوزه کاشی و سرامیک تولید واقعی استان حدود 500 میلیون مترمربع می باشد در حالی که ظرفیت اسمی حدود 356 میلیون مترمربع می باشد. ایشان در خصوص سامانه جامع تجارت اظهار داشتند: هدف از راه اندازی این سامانه مدیریت هوشمند می باشد لذا شرکتها باید اطلاعات خود را در این سیستم ثبت نمایند واگر شرکتها آمار تولید خود را تا 3 ماه در این سیستم درج نکنند سیستم بطور خودکار پروانه آنها را باطل می کند. این سیستم به کلیه موارد از جمله گاز، برق، آب، حمل و نقل و ...لینک خواهد شد و در حال حاضر این سیستم خیلی خوب در استان یزد نسبت به سایر استانهای هم سطح اجرا می شود.

3 )آقای دکتر عظيمي معاون استاندار یزد ضمن تشکر از برگزاری جلسه به چالشهای صنعت کاشي وسراميک اشاره نمودند و اظهار داشتند: این صنعت با چالشهای مهم و حیاتی مواجه می باشد و باید برای حل آنها راهکار پیدا کنیم،  در غیر اینصورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. به واسطه این چالشها ما داریم مزیت رقابتی خود را از دست می دهیم. این میز می تواند در جهت پیگیری رفع این چالشها مفید باشد. این چالشها عبارتند از:

1 -چالش انرژی  (قطع گاژو برق واحدها)

2 -چالش لجستیک (مشکل حمل و نقل)

3 -چالش محیط زیست و استاندارد (واحدها هر  چقدر هم تلاش می کنند سازمان محیط زیست ایراد می گیرد و عملا مشکل حل نمی شود

4 -چالش بازسازی و نوسازی واحدها

5 -ابر چالش نیروی انسانی (تامین نیرو، تراکم، عدم آموزشهای به روز، عدم توانمندسازی، فرار نیروی انسانی)

6 -چالش مسئولیتهای اجتماعی( همچون مالیات عملکرد و ارزش افزوده)

7 -چالش رقبا

8- چالش صادرات و تعهدات ارزی (باید کنسرسیوم و برند سازی شود)

9 -چالش عدم پایداری بازار (بزرگترین ضربه به صنعت)

10- ابر چالش تامین مالی (از منابع بانکی)

11 -چالش تزراکم بخشنامه ها (از طرف دولت و سازمان ها از جمله وزارت نیرو، گمرکات، بانکها، وزارت خارجه، کشور و... بخشنامه صادر می شود، ما هیچکاره هستیم)  و برای مقابله با موارد فوق مادگی نداریم – عدم امکان پیش بینی فضای کسب و کار – مشکلات فوق بخش عمده اش مختص به کاشی و سرامیک می باشد، هوشمندی بالاباعث می شود تا غافل نشویم.

باید به دو تئوری توجه کنیم

1 -تئوری شصت پا که میتواند ما را نجات دهد حتی به اندازه نیم سانت

2 -تئوری پنجزره شکسته، اگر شیشه پنجرهای شکسته شود همه به آن سنگ میزنند چون تصور این است که آن شیشه شکسته است.

4) آقای صفدری‌زاده در ادامه  صحبتهاي آقاي دکتر عظيمي اظهار داشتند: درست است مسئولیت میز کاشی و سرامیک به استان یزد محول شده ولی مشکلات دیپلماتیک، تعرفه‌های ظالمانه و ... موانع ایجاد کرده بطوریکه به کشور پاکستان با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر قبلاً روزانه بیش از 300 تا 400 هزار مترمربع کاشي ارسال می‌گردید ولی اعمال تعرفه های بالا موجب گردید در حال حاضر این مقدار به کمتر از 8000 مترمربع در روز برسد. این عوامل باعث گردیده ظرفیت رقابتی خود را از دست بدهیم بطوریکه کشور چین جای ما را در پاکستان گرفته لذا هر یک از چالشهای ذکر شده باید پیگیری گردد. توسعه صادرات، حفظ بازارهای بین‌المللی و روشها و راهکارهای توسعه صادرات باید پیگیری گردد. بخش خصوصی باید به دانش روز مجهز شود.

5) آقای امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی در خصوص موضوع صادرات  و تأمين مواد اوليه اظهار داشتند : طبق مصوبه ستاد تنظیم کالا باید کالاهای صادراتی گواهی مبدأ داشته باشند، نباید کالای بی کیفیت صادر شود لذا صدور گواهی صادرات نیز جهت جلوگیری از خروج کالای بی‌کیفیت می‌باشد. در خصوص گلوله‌های سرامیکی نیز اظهار داشتند با توجه به موجودی داخلی حدود 2 ماه است که مجوز واردات صادر نمی‌گردد هر چند که قیمت و کیفیت آن بسیار مهم می‌باشد و به دلیل اهمیت موضوع کارتابل فنی صدور مجوز برای جوهر چاپ ، گلوله و زیرکونیوم

فقط توسط دفتر صنایع معدنی صادر می‌گردد هر چند این کار بسیار سخت می‌باشد، لذا ضروری است جهت بررسی کیفیت و قیمت مواد جوهر، گلوله و ... باید کارگروه تشکیل دهیم. ما هم نمی‌خواهیم واحدهای تولیدی دچار مشکل شوند، وظیفه داریم از تولید حمایت کنیم.

6) آقای صفدری زاده اظهار داشتند: باید از اقداماتی که برای صنعت مشکل ایجاد می‌نماید پرهیز شود،از طرفي اگر واحدهای توليد داخل توليد و تأمین کمی و کیفی مواد اوليه مورد نياز صنعت را دارند کسی از خارج وارد نمی‌کند. باید در خصوص جلوگیری از واردات مواد مصرفی مورد نیازواقع بین باشیم.

- در خصوص ارزش پایه صادراتی نیز باید تأمل شود شرایط فعلی دور از واقعیت نمی‌باشد.

- در خصوص لیست مجاز صادرکنندگان نیز باید در جهت رفع موانع صادرات و حفظ و توسعه صادرات شرایط قبلی احیاء شود

7) آقای کارگرشریف در خصوص مسائل و مشکلات صنعت اظهار داشتند: یکی از مسائل مهم فرار نیروی انسانی می‌باشد حتی شرکتها حقوقهای به مراتب بیش از قانون کار می‌دهند ولی متأسفانه نیروها توسط سایر شرکتها با حقوق بیشتر جذب می‌شوند.

- سایش گلوله‌های سرامیک تولید داخلی 40 بار بیشتر از نمونه خارجی آن می‌باشد وکیفیت مواد نظير گلوله و جوهر که در داخل تولید می‌شود به مراتب کمتر از نمونه‌های خارجی آن می‌باشد و این موضوع به ضرر واحدهای تولیدی می‌باشد.

8) آقای شریف فرد  در خصوص مشکلات صادرات و  تأمين  مواد اوليه و  قطعات اظهار داشتند: ما مشکل رایزن بازرگانی داریم و در بازارهای هدف باید رایزن هاي بازرگانی را تقویت کنیم، در خصوص واردات مواد اولیه همچون گلوله، جوهر و...اگر کیفیت و قیمت تولید داخل خوب باشد قطعاً شرکتها از داخل تأمین می‌کنند و ضرورتی ندارد آنها را از خارج وارد کنند. در خصوص تأمین قطعات از خارج هزینه گمرکی بالا می‌باشد  لذا باید ارز آوری داشته باشیم تا بتوانیم رقابت کنیم. نباید سازمانها برای صنعت مشکل ایجاد کنند.

9) آقای حسن زاده در خصوص مشکلات و چالشهاي صنعت اظهار داشتند: ما در حال حاضر نیز درون چالشهای ذکر شده توسط آقای دکتر عظیمی هستیم، توسعه بی‌رویه این صنعت موجب آسیب به صنعت می‌گردد و واحدهای فعلی را دچار مشکل جدی خواهد کرد و بهتر است به جای ایجاد واحدهای جدید، واحدهای متوقف احیاء شوند. چالش انرژی باید حل شود، اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم باید صرفأ به فعالیت تخصصی خود بپردازیم، باید تولید کنیم نه اینکه دنبال تأمین برق و گاز باشیم، با این شرایطی که ما داریم از دور رقابت خارج می شویم، کشور هند دارد جایگزین ما می‌شود. در حال حاضر کاشی و سرامیک به راحتی از گمرکات خارج می‌شود ومبادی خروجی باید کنترل شود. با این وضعیت اسم کشور زیر سؤال رفته و اگر اقدام جدی صورت نگیرد شرکتها دچار مشکل جدی خواهند شد.

10) آقای کریم نژاد دلائل وچرایی تشکیل میز کاشی  و سراميک را تشريح واظهار داشتند: باید از صنعت حمایت شود، باید دیپلماسی اقتصادی تقویت شود، کیفیت محصولات تولیدی بالا می‌باشد ولی با توجه به شرایط نمی‌توانیم صادر کنیم.

11) آقای زارع اظهار داشتند: باید چالشهای مطرح شده پیگیری گردد، حضور در بازارهای صادراتی زیر ساخت می‌خواهد. حمایت سازمان توسعه تجارت از صادرات چیست و زیر ساخت سازمان توسعه تجارت کجاست؟

12) آقای فاتحی اظهار داشتند: در حال حاضر بین گمرک استان یزد با گمرکات مرزی مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

13) آقای صفدری‌زاده در ادامه اظهار داشتند: انجمن بازوی مشورتی می‌باشد، دنیای دیپلماسی با دنیای ایران فرق می‌کند رایزنهای بازرگانی باید متخصص باشند، ما حاضر هستیم در حوزه کاشی و سرامیک خودمان رایزن تأمین کنیم. برگزاری نمایشگاه یکی از ابزارهای توسعه صادرات می‌باشد که وزارت صمت بايد در اين مورد به انجمن کمک کند. و بطوري که اطلاع داريد انجمن 26 دوره نمایشگاه را در نمایشگاه سئول برگزار نموده ولي به دلیل عدم همراهی وزارت صمت 27امین دوره نمایشگاه را در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار نموديم.

14) آقای امامی مدیر کل لجستیک و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت اظهار داشتند: باید به زیر ساختهای لجستیک توجه شود، حمل و نقل با پالت دارای مشکلات می‌باشد باید به سمت حمل و نقل کانتینری حرکت کنیم، باید از حمل و نقل سنتی عبور کنیم. اگر شرکتها وارد بازارهای آفریقا يا CIS شوند مشوق و یارانه می‌دهیم، بازار آفریقا بکر است خط مستقیم حمل داریم ولی باری برای ارسال نداریم.

در پایان آقای علمدار یزدی ضمن تشکر از حضار اظهار داشتند: برای کسانی که توان مالی و اهلیت دارند مجوز واحد جدید صادر شود. ما جلوی کاغذ فروشی را گرفته‌ایم. صنعت کاشی و سرامیک جزء هفت صنعت استراتژیک ایران معرفی شده است. باید مسائل و مشکلات تولید، فروش، صادرات استخراج، جمع بندی و پیگیری گردد. شکایت وارده از صادرات داریم که به انجمن جهت بررسی ارجاع میدهیم، صنعت باید رایزن تخصصی ویژه کاشی و

سرامیک داشته باشد.   

  جلسه در ساعت 14 پایان یافت

مطالب مرتبط