گزارش جلسه تخصصی مدیریت مصرف آب در صنعت کاشی و سراميک مورخ 1401/09/16


...

1) در ابتدای جلسه آقای دکتر میر حسینی اظهار داشتند: هدف از برگزاری پنل تخصصی در خصوص مدیریت مصرف آب در صنعت کاشی و سرامیک را تشریح و ضرورت تشکیل این نشست را به دلیل اهمیت مدیریت مصرف آب بدلیل شرایط تأمین آب واحدهای کاشي و سراميک مطرح نمودند .

2) در ادامه آقای دکتر علمدار اظهار داشتند: صنایع کاشی و سرامیک یکی از صنایع پویا و فعال در استان می‌باشد که طبق بررسی‌های صورت گرفته تنها صنعتی است که بیش از ظرفیت اسمی تولید می‌نمایند و به دلیل پویا

بودن این صنعت علاوه بر واحدهای فعلی 173 واحد دیگر نیز مجوز تأسیس دریافت نموده‌اند که در حال پیشرفت فیزیکی می‌باشند. از طرفی نظر به اینکه مصرف آب در این صنعت مهم می‌باشد باید در خصوص مدیریت مصرف آن کوشش و تلاش نماییم.

3) آقای دکتر جوادیان زاده اظهار داشتند: موضوع تأمین آب مصرفی صنایع کاشی و سرامیک با توجه به کمبود آب در استان بسیار مهم می‌باشد و بایستی مصرف آب مدیریت شود و ارزش و قیمت تمام شده آب مصرفی بسیار بیشتر از بهای فعلی آن می‌باشد و دولت تازه متوجه شده چه زیانی را از این بابت متحمل می‌شود. بهای تمام شده هر لیتر آب مصرفی حدود 110 تومان می‌باشد، لذا ضروری است کارخانجات از روشهای جدید برای تولید کاشی و سرامیک در استان استفاده نمایند منجمله از روش خشک، ایشان اظهار داشتند قطعاً" در سایر کشورها محصولات کاشی و سرامیک مانند کشور ما تولید نمی‌شود و آنها به اندازه ما مصرف آب ندارند.

 

4) آقای عزیززاده اظهار داشتند: کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و این موضوع نیز در نقشه طبیعی کشور کاملاً مشخص است لذا در توسعه شهری و توسعه صنعت باید به توسعه پایدار توجه شود چرا که بخش قابل توجهی از بحران آب ناشی از سیاست گذاری و عملکرد نامناسب و غیر کارشناسی در کشور می‌باشد. صنایع باید با توجه به آمایش سرزمینی و جامع نگری و لحاظ کردن کلیه عوامل و ضرورتهای توسعه پایدار از جمله آب، محیط زیست، نیروی انسانی و ... شکل بگیرد ما نباید توسعه ملی را فدای تولید کمی منطقه‌ای بکنیم. بخش زیادی از مشکلات جاری در تأمین آب ناشی از عدم برنامه ریزی مکانی مناسب، مدیریت نامناسب، تصمیمات نادرست در تخصیص آب و تلاش نامناسب مسئولین در توسعه نامناسب است. به هر حال صنعت کاشی و سرامیک یک صنعت آب بر می‌باشد. سازمانهای ذيربط در استان و کشور باید در صدور مجوزهای جدید موضوع را مد نظر قرار دهند. این کاملاً غیر قابل قبول است از یک طرف مجوز تأسیس صادر کنیم و از طرف دیگر بگوییم مشکل آب، برق، گاز و محیط زیست داریم. اگر این 173 واحد جدیدی که آقای علمدار اشاره نمودند به چرخه تولید اضافه شوند انرژی آنها چگونه و با چه قیمتی تأمین خواهد شد؟

5) در ادامه جلسه تعدادی از حاضرین از جمله نماینده شرکت یاقوت و شرکت عقیق نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مدیریت مصرف آب و برگشت  بخارآب خروجی اسپری درایر را مطرح و عنوان داشتند در تعدادی از شرکتها طرحهایی در دست اجرا می‌باشد که می‌تواند با سرمایه گذاری لازم بخشی از بخار آب را به سیکل تولید برگرداند، به هر حال این طرحها دارای هزینه‌هایی می‌باشد و هنوز از نظر میزان صرفه جویی و سرمایه گذاری  نهایی نشده است.

- در پایان مقرر گردید این گونه جلسات در راستای مدیریت مصرف آب استمرار یابد.

مطالب مرتبط