گزارش جلسه هيأت مديره انجمن با اتاق بازرگاني ،صنايع، معادن و کشاورزي ايران مورخ 1403/05/21


...

-  در ابتداي جلسه آقاي زماني معاونت استانها وتشکلهاي اتاق ضمن اشاره به درخواست انجمن جهت الحاق به اتاق ايران،درخواست نمودند ظرف یک ماه آینده ضمن برگزاری مجمع توسط انجمن، اقدامات قانونی برای تکمیل مراحل الحاق انجمن به اتاق ایران صورت گيرد.همچنين ايشان از آقاي عزيززاده درخواست نمود درخصوص موضوعات و موارد قابل طرح در جلسه توضيحات لازم را ارائه نمايند.

2- درادامه آقاي عزيززاده مدير انجمن ضمن تشکر از برگزاري جلسه، هدف از برگزاري جلسه با اتاق ايران را بهره مندي از ظرفيت و توانمندي اتاق جهت پي گيري  مسائل و مشکلات صنعت عنوان و اظهار داشت: اتاق ايران در واقع خانه صنعت مي باشد و خوشحال هستيم که به خانه خود آمده ايم ،طبعا̋ مسائل و مشکلات صنعت فراتر از چيزي هست که بتوانيم در اين جلسه همه آنها را مطرح و مورد بحث قرار دهيم لذا اهم موارد و مشکلات بصورت جمع بندي شده توسط اعضاي هيأت مديره بيان خواهد شد.

3- در ادامه آقاي صفدري زاده رئيس هيأت مديره انجمن ضمن تشکر از برگزاري جلسه اظهار داشت : صنعت کاشي وسراميک کشور ازجمله صنايع توانمند کشور مي باشد که جايگاه بالائي در توليد و صادرات در جهان دارد واز نظر زنجيره تأمين و بومي سازي ماشين آلات و فن آوري توليد نيز حرف هاي زيادي براي گفتن دارد،از طرفي اين صنعت جزو صنايع راهبردي کشور انتخاب شده که وظايف سنگيني در عرصه صادرات و ارزآوري بر عهده دارد اما علي رغم توانمنديهاي توليد و صادرات، اين صنعت مشکلات متعددي دارد که رياست محترم اتاق کاملا̋  از آنها مطلع مي باشند لذا درراستاي حل مسائل و مشکلات صنعت و حمايت از واحدهاي توليدي از اتاق ايران تقاضا داريم جهت حل مسائل ومشکلات صنعت در گفتمان با دولت و چانه زني با حاکميت موارد را مطرح وپي گيري نمايند،از طرفي از اتاق ايران انتظار داريم با استفاده از ظرفيت و توانمندي خود بتواند از طريق ديپلماسي اقتصادي و چانه زني با کشورهاي هدف صادراتي در حوزه بازارسازی، بازاریابی و حفظ بازارهای موجود حامي صنعت‌گران باشد.

4- آقاي شريف فرد عضو هيأت مديره انجمن ضمن تشکر از برگزاري جلسه، اهم موارد و مشکلات صنعت از جمله: مشکل تأمين انرژي و قطع برق و گاز کارخانجات، صدور مجوز احداث واحدهاي جديد، اخذ ماليات ناعادلانه از شرکتها، عدم تخصيص ارز به شرکتها ، کوتاه بودن مدت زمان رفع تعهد ارزي صادرات ، اخذ مابه التفات نرخ برق وگاز از شرکتها، لغو معافيت حقوق گمرکي واردات ماشين آلات خطوط توليد، عدم ارائه تسهيلات بانکی به شرکتها، مشکل انتقال وجه حاصل از صادرات به کشور ، نبود تفاهمنامه هاي تجاري با کشورهاي هدف، نبود مشوق هاي صادراتي، عدم کمک دولت و ارائه سوبسيد به صادرکنندگان ، کمبود ناوگان حمل و نقل دريائي به کشورهاي آفريقائي ، کمبود رايزنهاي بازرگاني در کشورهاي هدف صادراتي و موانع و مشکلات صادرات به عراق را به تفضيل بيان و از رئيس و هيأت رئيسه اتاق ايران درخواست نمودند در راستاي کمک به رشد و توسعه صنعت کاشي وسراميک و توسعه صادرات، مشکلات مزبور مورد رسيدگي قرار گيرد.

5- در ادامه آقاي خالقيه عضو هيأت مديره انجمن در خصوص مسائل و مشکلات حوزه صادرات وتخصيص ارز به صنعت کاشي وسراميک اظهار داشت:

-  وقتي ما به وزارت صمت مراجعه مي کنيم از ما سوال مي شود که چرا در روسيه نمايشگاه نداريم در صورتي که کشور روسيه سال گذشته بيش از 100 ميليون متر مربع کاشي وسراميک وارد کرده و اما سهم صادرات ما به اين کشورناچيز بوده است و دليل آن مشکل سيستم بانکي و همچنين نبود يک نمايشگاه دائمي در روسيه مي باشد لذا تقاضا دارم بودجه اي را تصويب نماييد که بتوانيم در روسيه نمايشگاه دائمي از توليدات کاشي وسراميک کشور داشته باشيم.

- موضوع ديگر اين است که دولت سوريه توافقنامه تجاري با ايران در سال 1399 منعقد کرده اما دولت ايران هنوز آنرا قبول نکرده است که متأسفانه علي رغم اينکه ما در سوريه هزينه هاي جاني ومالي کرده ايم اما نمي توانيم از مزاياي صادرات به آن کشور   بهره مند شويم. در سوريه  فقط دو کارخانه کاشي وسراميک وجود دارد و اين کشور نياز به کاشي وسراميک دارد چرا ما نتوانيم آنرا تأمين کنيم؟

- موضوع سوم اين است که دولت براي واردات آناناس ، موز ، انبه و موبايل ارز تخصيص مي دهد اما براي واردات مواد اوليه مورد نياز کارخانجات و قطعات خط توليد که ضروري مي باشد و عدم تأمين به موقع آنها منجر به توقف توليد مي گردد ارز تخصيص نمي دهد لذا تقاضا داريم اين مشکل در جلسات با حاکميت منعکس شود.

6- در ادامه جلسه آقاي آقاي زارع شاهي عضو هيأت مديره انجمن اظهار داشت: با توجه به صدور مجوزهاي بي رويه که توسط وزارت صمت انجام مي گيرد از انجمن نظرات کارشناسي ومشورت گرفته نمي شود ودر نتيجه شرايط صنعت به گونه اي مي شود که الان وجود دارد، لذا از اتاق ايران تقاضا دارم از وزارت صمت خواسته شود که صدور مجوز احداث واحدهاي جديد از نظر نياز سنجي وآمايش منطقه اي و... با نظرکارشناسي ومشورت انجمن صورت گيرد.

7- آقاي سپهر دبير اتاق يزد در خصوص ناترازي برق اظهار  داشت: با توجه به اينکه از واحدهاي کاشي وسراميک وصنايع فولاد مابه التفاوت نرخ برق اخذ شده، لذا موضوع پي گيري شد و شکايت کرديم اما در تاريخ 9/5/1403 دستور توقف پرونده توسط ديوان عدالت اداري صادرشد. مورد ديگر اينکه استان يزد به عنوان استان توليد مصالح ساختماني مطرح مي باشد لذا تصميم بر اين بود اگر حمايتهاي لازم صورت گيرد، شو– روم صنعت ساختمان در بعضي از کشورها داير شود.   

- در ادامه جلسه اعضاي هيأت رئيسه و کميسيونهاي تخصصي در خصوص موارد و مشکلات مطروحه نظرات و پيشنهادات خود را به شرح ذيل بيان نمودند:

1-  رئیس کمیسیون معادن وصنايع معدني اتاق ایران در خصوص مشکلات ماليات  اظهار داشت:  دولت به دلیل کاهش درآمد به منابع جدید نیاز دارد برای همین به سراغ دریافت مالیات بیشتر و عوارض مختلف می‌رود. در حال حاضر شرایط حاکم بر نظام دريافت مالیات با اشکالاتی روبه‌روست و اصولی نیست، اما دولت روی آن پافشاری می‌کند.

2- عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ضمن انتقاد از صدور بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض اظهار داشت: امروز صادرات ایران با بزرگ‌ترین چالش‌ها مواجه است و ضرورت دارد بخش خصوصی با شجاعت، حقایق را مطرح کرده و پیشنهادهای اصلاحی ارائه دهد. همه مشکلات ما ناشي ازتصويب بخشنامه هاي اشتباه مي باشد که با بخش خصوصي در مورد آنها مشورت نمي شود به نحوي که دولت ابتدا بخشنامه صادر مي کند و بعد مي فهمد که اشتباه کرده است.

3- رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران در خصوص تسهيلات بانکي اظهار داشت: نظر به اينکه سياست مالي دولت تا پايان سال سياست انقباضي مي باشد لذا با توجه به محدودیت نظام بانکی برای تأمین مالی بنگاه‌ها، پیشنهاد مي کنم که واحدهای تولیدکننده کاشی و سرامیک به سمت بازار سرمایه بیایند و از روش‌هایی چون تأمین مالی زنجیره‌ای یا ظرفیت اوراق بهره ببرند.

4- رئيس کميسيون کار ، ماليات و تأمين اجتماعي در خصوص اخذ ماليات از شرکتها اظهار داشت:  مسائل و مشکلات شما مشکلات همه صنايع مي باشد، اما درخصوص نحوه اخذ ماليات ازشرکتها بحث ارزش منصفانه که توسط هيأت مديره انجمن مطرح شد يک امرتوافقي بين ماليات دهنده و سازمان امور مالياتي مي باشد که بعضا̋ سازمان امور مالياتي،ماليات يک شرکت توليد کننده مشابه در صنعت را رصد نموده و ماليات ساير شرکتها را بر مبناي آن محاسبه و مطالبه مي نمايد. لذا اين يک توافق مي باشد و شما مي توانيد با  نمايندگان سازمان امور مالياتي توافق نکنيد واز طريق کارشناسي ماليات خود را محاسبه و پرداخت نمائيد.

5- رئيس کميسيون صنعت در خصوص مشوق هاي صادراتي اظهار داشت:  در حال حاضررشته هائي که دراولويت نيستند مشمول مشوقهاي صادراتي نمي گردند و ساختار مشوقهاي صادراتي بايد اصلاح شود.مشکل صادرات به عراق که توسط هيأت مديره مطرح گرديد بايد به عنوان يک مشکل خاص مورد رسيدگي قرار گيرد چرا بايد بين دو کشور روابط بانکي برقرار نباشد.

6-  نایب ‌رئیس دوم اتاق ایران درخصوص توانمنديهاي صنعت کاشي وسراميک وظرفيتهاي اتاق اظهار داشت:  فعالان صنعت کاشي وسراميک در زنجیره ارزش خود در تبدیل خاک به محصول بسیار خوب عمل کردند و آثار آن را در اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش‌افزوده شاهد هستیم. در حوزه بین‌المللی و صادرات هم به توفیقات خوبی دست پیدا کرده ايد هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد. فعالان این بخش باید آینده‌ای برای صنعت کاشی و سرامیک تعریف و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنند. در این مسیر باید ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار داریم را بشناسیم و به کمک آنها حرکت کنیم .پيشنهاد مي کنم از ظرفيت اتاق‌های استانی، کمیسیون‌ها، اتاق‌های مشترک، نمایندگان اتاق ایران در مجامع و شوراهای مختلف هم جهت پيشبرد اهداف صنعت استفاده کنيد. در خصوص برگزاري نمايشگاه ها در کشورهاي هدف، برگزاری هدفمند نمایشگاه دائمی در دیگر کشورها امکان‌پذیراست و اتاق ایران در این رابطه ساز و کارهای سخت‌افزاری در اختیار دارد که قابل استفاده هستند. این امکانات در آستاراخان و دمشق دردسترس قرار دارد.

7- آقاي محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اول اتاق ایران: انشاالله با الحاق انجمن به اتاق ايران بهتر مي توانيم مشکلات صنعت کاشي وسراميک را پي گيري نمائيم.

در پايان جلسه آقاي حسن زاده رئيس اتاق اظهار داشت: بنده از برگزاري جلسه با دوستان و بزرگان صنعت کاشي وسراميک ايران خوشحال شدم، اعضاي هيأت مديره انجمن سرمايه هاي ارزشمندي براي اين صنعت هستند و من مي دانم که براي اين صنعت چقدر زحمت مي کشند. اگر هم مسائلي مطرح مي شود اين هست که اين آقايان به کشور و اين صنعت تعصب دارند و هيچ نيازي به کار کردن ندارند اما به خاطر تعصب به کشورشان پيوسته در تلاش هستند و من قدردان آقايان هستم. صنعت کاشي وسراميک از صنايع ارزشمند کشور هست و ارزش افزوده خوبي براي کشور دارد و صدها هزار نفردرآن فعاليت مي کنند. درسال 1381 در دولت آقاي خاتمي استراتژي صنعت توسط وزارت صنايع تدوين گرديد و تصميمات خوبي درآن زمان گرفته شد اما در دولتهاي بعدي اين برنامه ها کنار گذاشته شد،در مورد مشکلات صنعت بخصوص مشکل ناترازي انرژي جلسه اي نبوده که ما آن را مطرح نکرده باشيم به هر حال مشکلات وجود دارد و قطعا̋ همکاران من مشکلات شما را پي گيري خواهند نمود .در پايان از همه آقايان تشکر مي نمايم.  

در پايان جلسه مقررگرديد مسائل و مشکلات صنعت بصورت مکتوب توسط انجمن به اتاق ايران ارسال گردد تا در کميسيونهاي تخصصي مورد  پي گيري قرار گيرد.

 

مطالب مرتبط