گزارش نشست اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با حضور انجمن و فعالان اقتصادي


...

این جلسه با حضور رئيس و دبير کل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق، رايزن بازرگاني ايران در عراق ، نمايندگان وزارت امور خارجه ، سازمان توسعه تجارت ايران ، ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و نمايندگان انجمن وجمعي از تجار ، صادرکنندگان کاالا وخدمات فني و مهندسي و سرمايه گذاري و صاحبان بخش خصوصي در تاريخ 1402/4/12 در محل اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي ايران برگزار گردید.

دکتر سنجابی شیرازی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  از تصویب بودجه 300 میلیارد دلاری پارلمان عراق برای سه سال اینده خبر داد. همچنین ایشان ذکر کردند با توجه به آنکه طبق آمار ها 85% بودجه تصویب شده عراق صرف سرمایه گذاری و تامین کالا و خدمات فنی و مهندسی از سایر کشور ها میشود، فعالان اقتصادی میتوانند از این فرصت برای توسعه تجارت فی ما بین استفاده نمایند.

آقای دکتر آل اسحق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشتند که در حال حاضر کشور عراق به دنبال سرمایه گذاری در حوزه های مختلف جهت توسعه کشور می باشد، این فرصت طلائی برای فعالان اقتصادی است تا با توجه به مساعد بودن شرایط جهت تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز این کشور اقدام نمایند.

در ادامه جلسه حاضرين برخی از مسائل و مشکالت در حوزه تجارت با عراق مانند مشکلات بانکی و عدم انتقال وجه صادرات از عراق به داخل کشور، قاچاق کالاهای غیر استاندارد و ... را مطرح نمودند.

آقای خاتم زاده مسئول کشور های عربی در اتاق ایران اظهار داشتند که با توجه به عدم تمرکز بودجه در دست دولت مرکزی عراق، فعالان اقتصادی مستقیما با استانداران عراق بایست ارتباط برقرار نمایند.

آقای عزیز زاده مدیر انجمن کاشی و سرامیک کشور خاطر نشان کردند اگر همچنان به شیوه سنتی به تجارت با عراق ادامه دهیم، به زودی رقبا جایگزین ایران در بازار عراق میشوند، بایست از طریق ایجاد کنسرسیوم های صادراتی، برند سازی و سرمایه گذاری مشترک فعالیت های صادراتی خود را ادامه دهیم.

 

دانلود متن کامل گزارش نشست اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

مطالب مرتبط