گزارش برگزاری جلسه انجمن با رئیس اتحاديه اتاقهای بازرگانی سوریه و تجار سوریه مورخ 1403/02/12


...

 

گزارش برگزاری جلسه انجمن با رئیس اتحاديه اتاقهای بازرگانی سوریه و تجار سوریه

مورخ 10/2/1403

جلسه با حضور انجمن ورئیس اتحاديه اتاق هاي بازرگانی سوریه ، تعدادي ازتجار سوريه و مجري نمايشگاه بين المللي ساختمان و زير ساخت (بيلدکس) سوريه در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران برگزارگرديد.

 

در ابتدای جلسه آقای مهندس عزيززاده مديرانجمن ضمن ارائه گزارش از وضعیت تولید ، صادرات ، توانمندیهای صادراتی و جایگاه جهانی ایران در تولید و صادرات ، کیفیت محصولات ایرانی و...اظهار داشت : با توجه به روابط سیاسی خوب ایران با کشور سوریه انتظار داريم روابط اقتصادی هم توسعه یابد و شرکتهای ایرانی بتوانند نیازهای کشور سوریه را تأمین نمایند اماپيرو اطلاع واصله و پي گيري هاي صورت گرفته و همچنين جلسه اي که با دبير کل اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوريه داشتيم ايشان اعلام نمودند که باتوجه به کمبود منابع ارزی سوریه و سياستهاي دولت سوريه، واردات کاشي وسراميک و بسياري ازکالاها به سوريه ممنوع مي باشد، اين در حالي است که از سنوات گذشته تعدادي از واحدهاي توليدکننده کاشي وسراميک ايران در نمايشگاه دمشق مشارکت مي کنند ولي متأسفانه به دليل محدوديتهاي تعريف شده از طرف دولت سوريه موفقيتي در امرصادرات به سوريه نداشته اند. از طرفي عليرغم ممنوعيت واردات کاشي و سراميک به سوريه اين محصولات بصورت غيررسمي از مجاري ترکيه، عراق و...وارد سوريه مي شود.

لذا چنانچه واردات کاشی وسراميک به سوريه آزاد شود شرکتهای ایرانی مي توانند با قيمت وکيفيت مناسب نیازکامل آن کشور را تأمین نمایند و قطعأ شما هيچ کشوري را نمي توانيد پيدا کنيد که از نظرقيمت وکيفيت متناسب و قابل رقابت با محصولات شرکتهاي ايراني باشد.

در ادامه ايشان اظهار داشتند : انجمن صنفي توليد کنندگان کاشي وسراميک کشور متولي برگزاري بزرگترين نمايشگاه تخصصي کاشي و سراميک ايران مي باشد و در سال 1403 نمايشگاه کاشي و سراميک اصفهان درتيرماه و نمايشگاه بين المللي کاشي و سراميک و چيني بهداشتي تهران را در آبانماه برگزار خواهيم کرد که مي تواند محل مناسبي براي حضور و بازديد تجارسوريه باشد و در اينجا ازتجار سوريه دعوت به عمل مي آيد از نمايشگاه هاي مزبور بازديد نمايند.

در ادامه جلسه رئیس کنفدراسیون اتاق هاي بازرگانی سوریه و تجار سوریه مسائل و مشکلات و نظرات خود را ارائه نمودند که به شرح ذيل جمع بندي گرديد :

1) بطور کلي در سوریه 6 واحد تولید کاشی و سرامیک وجود دارد که 4 تا از آنها تعطیل شده‌اند و دو واحد در حال فعالیت می‌باشند که دولت بمنظور حمایت از تولیدات داخلی اقدام به ممنوعیت واردات کاشی و سرامیک نموده بود اما با توجه به قيمت دو شرکت داخلي که بالا مي باشد واز نظر کمي وکيفي نتوانستند نیاز کشور را تأمین نمایند، لذا دولت اخيرا" واردات کاشي وسراميک  به سوريه را مجاز نموده است.

2) تعرفه واردات کاشی وسراميک از ایران صفر می‌باشد که مزيت خوبي براي شرکتهاي ايراني به شمار مي رود اما تجار سوريه برای حمایت از دولت باید مبلغی را به دولت بپردازند.

3) ما طي بررسيها و مشاهدات خود از توانمنديهاي توليد و صادرات  کاشي وسراميک ایران مطلع هستیم و تجار سوریه بسیار علاقه مند هستند که از ایران خریداری نمایند.

4) ساخت و ساز در سوریه شروع شده و فرصت خوبی است تا شرکتهای ایرانی از پروژه هاي ساختمانی جهت تأمین نیاز آنها بازدید نمایند.

5) در حال حاضرکاشي وسراميک بصورت رسمي يا قاچاق از کشورهای مصر، لبنان و عراق وارد سوریه می‌شود اما از ایران هنوز واردات خوب شکل نگرفته است.

6) واردات از ترکیه ممنوع می‌باشد و این فرصت خوبی برای شرکتهای ایرانی جهت حضور در بازار سوریه می‌باشد.

7) اتاق بازرگانی سوریه برای واردات اعتباری از ایران به شرکتهای ایرانی ضمانت نامه می‌دهد و تجار سوريه را تضمين مي کند، در حال حاضر تعداد14 اتاق بازرگانی زیرنظر اتحاديه اتاق هاي بازرگاني سوريه قرار دارند و چنانچه علاقمند به همکاري با آنها باشید، هماهنگیهای لازم را بعمل مي آوریم.

8) برای رفع مشکلات و مراودات مالي پيشنهاد ايجاد بانک مشترک بين ایران و سوريه را داده ايم و در صورت ایجاد اين بانک مشکلات کمتری در خصوص نقل و انتقالهای مالی بوجود خواهد آمد. هردو کشورتحريم هستيم و بايد راه هاي ارتباط مالي راپيدا کنيم.

9) بیست و یکمین نمایشگاه  بين المللي ساختمان و زيرساخت ( بیلدکس ) دمشق که بزرگترین نمایشگاه صنعت ساختمان سوریه می‌باشد از تاریخ 19-15 خرداد ماه در شهر دمشق برگزار می‌شود، در صورت حضورشرکت هاي ايراني در نمایشگاه ما می توانیم یک روز را به نام روز کاشی و سرامیک ایران در نمایشگاه نام گذاری کنیم.

10) بحث حمل و نقل از ايران به سوريه را راه اندازی نموده‌ایم و تقریباً طی10 روز کالا از طریق دریا به سوریه می‌رسد. 

11) اتاق بازرگانی سوریه می‌تواند هماهنگیهای لازم را جهت ارتباط با تجار سوریه بعمل آورد و چنانچه لازم باشد شما به اتاق نامه بنویسید و ما کمک می‌کنیم و لیست واردکنندگان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

12) به منظور ورود کاشي و سراميک ايران به سوريه لازم است استانداردهاي کاشي و سراميک ايران در سوريه ثبت شود.

در پايان جلسه مقرر گرديد:

1- اتاق بازرگاني سوريه مجوز واردات کاشي و سراميک به سوريه را به انجمن ارسال نمايد تا انجمن موضوع را به واحدهاي توليدي اطلاع رساني نمايد.

2- مقررگرديد انجمن هماهنگيهاي لازم را با اتاق بازرگاني سوريه جهت بازديد تجار سوريه از نمايشگاه کاشي وسراميک اصفهان و نمايشگاه بين المللي کاشي،سراميک وچيني بهداشتي تهران به عمل آورد.

3- مقرر گردید روابط انجمن با اتاق بازرگانی سوریه در راستاي توسعه صادرات به آن کشورگسترش يابد.

 

مطالب مرتبط