گزارش جلسه هيأت مديره با مديران عامل شرکتهاي عضو انجمن مورخ 2/11/1402


...

در جلسه هم اندیشی هیات مدیره انجمن با مدیران عامل و نمایندگان شرکت های عضو انجمن مطرح شد:

مسائل و مشکلات صنعت و راهکارهاي برون رفت از مشکلات

به گزارش انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور، نشست هيأت مديره انجمن با مديران عامل و نمايندگان بيش از 30 شرکت عضو انجمن در خصوص هم انديشي و بررسي مسائل و مشکلات صنعت و راهکارهاي برون رفت از مشکلات در روز دوم بهمن ماه سال جاری برگزار گردید.  

در این جلسه  آقاي مرتضی صفدری‌زاده رئیس هيأت مديره  انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ضمن تشکر از حاضرین در جلسه  انتخاب آقاي حسن زاده مدير عامل شرکت کاشي تبريز به رياست اتاق بازرگاني صنايع ، معادن و کشاورزي ايران را از طرف هيأت مديره انجمن تبريک گفت و افزود: اميدواريم با انتخاب ايشان وتعامل و هم فکري بيشتر با اتاق ايران گام هاي مثبتي جهت پي گيري و رفع مسائل و مشکلات صنعت کاشي وسراميک برداشته شود.                                              

 

 

 

 

وی خاطر نشان کرد از ابتداي تشکيل هيأت مديره فعلي استراتژي هيأت مديره مبتني بر ايجاد هم نوائي و يک صدائي و وحدت و همبستگي بوده است  و هدف از برگزاري اين نشست نيز، بررسي مسائل و مشکلات جاري صنعت در حوزه هاي مختلف و همفکري و ارائه راهکارها و نظرات و پيشنهادات جهت رفع مسائل و مشکلات مي باشد

 

آقاي صفدری زاده افزود: خط و مشي شرکتها جهت فروش محصولات در ادامه سال جاري و سال آينده بايد تقويت و توسعه صادرات باشد. چرا که درحوزه بازار و فروش داخلي محصولات با توجه به آمارهاي مصرف سرانه کاشي و سراميک کشور و همچنين آمارهاي ساخت وساز و سياستهاي بانکي و برنامه هائي که جهت ساخت مسکن ارائه شده، شرايط به گونه اي است که با اين روند اهداف ساخت چند ميليون مسکن تحقق نخواهد يافت.

 

ایشان در خصوص مشکلات صادرات به عراق که شايد مهمترين موضوع جلسه باشد گفت، اعمال محدوديتها توسط بانک مرکزي عراق مبني بر عدم ارائه دلار به تجار عراقي جهت تجارت با ايران موضوعي است که پرداخت وجه صادرات بصورت دينار و مابه التفاوت تبديل دينار به دلار باعث تحميل هزينه به شرکتها مي گردد، لذا با توجه به اين موضوع، انجمن طي درخواست از انجمنهاي ديگر از جمله انجمن سيمان و شيشه اقدام به مکاتبه با امضاي مشترک انجمن ها با معاون اول رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق و تعدادي از وزيران جهت حل مشکل نموده است،در اين خصوص يکي از راهکارهائي که انجمن

 

 

 

پيشنهاد مي نمايد و در جلسه با دبير کل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق نيز مطرح گرديد؛ اقدام مشترک شرکت ها جهت صادرات به عراق با مبدأ کشورهاي ديگر بخصوص کشورهائي که صادرات بيشتري به عراق دارند مي باشد که اين اقدام نيازمند ايجاد شرکت مديريت صادرات و دفتر در آن کشورها مي باشد.

 

وی افزود يکي ازخط و مشي هاي مهم هيأت مديره درحوزه صادرات همواره اين بوده که بايد بازارهاي صادراتي توسعه يابد ودر خصوص بازار عراق هم بهترين روشي که ترسيم نموديم صادرات کالاي با کيفيت مي باشد و در اين خصوص با اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق هم جهت اعمال کنترل هاي لازم تفاهمنامه منعقد گرديده است.

در خصوص صادرات به پاکستان که طي سالهاي اخير روند کاهشي داشته است دلائل متعددي وجود دارد از جمله اينکه پاکستاني ها معتقدند ايران به تفاهمنامه دو جانبه اي که بين ايران و پاکستان منعقد گرديده عمل نکرده و پاکستان هم واردات از ايران را محدود کرده است. مشکل ديگر، ديدگاه و عملکرد حکمرانان در ولايت هاي پاکستان مي باشد که سليقه اي عمل مي کنند.در خصوص صادرات به پاکستان اخيرأ نشستي در چابهار با حضور تجار ايران و پاکستان برگزار شد، شايد با اين اقدام مجددأ بازار پاکستان احياء شود.

در خصوص صادرات به افغانستان با توجه به تغيير حاکميت در افغانستان تحرکهاي جدي صورت گرفته واتاق معامله پاياپاي با ايران ايجاد نموده اند که ارزش صادرات ايران را به دلار درکشور ثالث پرداخت کنند يا ريال در ايران تحويل تجار ايران بدهند.

در این جلسه مطرح شد در حوزه کشورهاي CIS تفاهمنامه هاي خوبي صورت گرفته ومحصولات کاشي وسراميک جزو 2700 قلم کالاهائي است که با تعرفه صفر قابل واردات به اين کشورها مي باشد که مي تواند نويد بخش باشد و همچنین رییس انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک گفت:  در مورد تشکيل کنسرسيوم ها و شرکتهاي مديريت صادرات خيلي پيگير هستيم تا شرکتهاي همسو بتوانند به صورت يک برند قدرتمند در بازارهاي جهاني حضور پيدا کنند.

در ادامه این جلسه گفته شد به منظور افزايش قيمت و اعتبار برند ايراني راهي جز افزايش کيفيت محصولات وجود ندارد. وقتي محصولات را با قيمت ارزانتري صادر مي کنيم در اذهان تجار خارجي اينگونه تداعي مي شود که دليل قيمت ارزان کاشي وسراميک ايراني کيفيت پائين محصولات آنها مي باشد!

 

 

 

 

و همچنین مشکلات در حوزه گاز و برق شرکتها بصورت عام متأثر از سياست کلي کشور مي باشد، در اين خصوص انجمن  پي گيري مستمري بامسؤلين و مقامات مربوطه داشته و همچنين نشست هاي مشترکي با ساير انجمنها برگزارنمود ونظر آنها را جلب کرد و بطور مشترک موضوع را از دولت و مجلس شوراي اسلامي پي گيري نموديم.

 

در ادامه جلسه هر يک از مديران عامل و نمايند گان شرکتها مسائل و مشکلات  خود را مطرح نمودند که پس از جمع بندي به شرح ذيل مي باشد:

1- لازمه ورود به بازارهاي جهاني بايک برند و کار تيمي ، هم خانواده بودن شرکتها وطراحي چارچوب فعاليت تيمي وجمعي مي باشد که بتوانيم بازار را سهميه بندي کنيم،متأسفانه در خصوص فعاليتهاي مشترک و تيمي زيرساختهاي خوبي در کشور شکل نگرفته و کمتر فرهنگ سازي شده است.

 

2- اگر با هم متحد شويم و يکدست باشيم شايد بتوانيم مشکلات را کمتر کنيم واز دولت بخواهيم که به حرف هاي ما گوش دهد. لذا باحضور همه شرکتها نيازمند يک هماهنگي ويک تصميم هستيم .

3- انجمن قدرت اجرائي کافي در تقابل با دولت و همچنين اهرم فشار و ابزار کنترل جدي دردست ندارد لذا  انجمن بايد از دولت به دنبال کسب ابزارهاي کنترلي و قدرت لازم براي اعمال تصميمات و خواسته هاي صنفي باشد.

 

 

 

4- به دليل عدم همراهي با هم، موفق نيستيم ، مشکل درون صنفي داريم و بايد منسجم باشيم و در راستاي منافع صنفي حرکت کنيم، عضويت در انجمن بايد يک ارزش تلقي شود.

5- شرکتها با هم تضاد منافع دارند و رويه کارشان با هم متفاوت مي باشد و اين موضوع  مهمترين دليل ومانع از ايجاد کنسرسيوم وشرکت مديريت صادرات مي باشد. اما همه شرکتها درتأمين مواد اوليه و مواد معدني منافع مشترک دارند و مي توانند در خريد هاي بزرگ با هم متحد شوند.

6-  بازارهاي منطقه بسيار خوب و بزرگ مي باشد لذا لازمه عبور از بحران عراق هدف گذاري جهت توسعه صادرات به کشورهاي آسياي میانه و ساير کشورهاي منطقه مي باشد، اما نه بصورتي که در بازار عراق حضور داريم.

7- خطر و تهديد هند در بازار عراق براي صادرات ما بسيار جدي است و محصولات کشور هند در کردستان عراق با

 

تعرفه صفر ازطريق ايران وارد مي شود و بتديج جايگزين محصولات ايراني مي شود و حتي بصورت اعتباري فروخته  مي شود. لذا بايد چاره اي انديشيده شود.

8- در حوزه صادرات و بازاريابي، ساختار اقتصادي دولت در سفارتخانه هاي ايران در کشورها مناسب نيست ودر اکثر کشورها رايزن بازرگاني وجود ندارد .

9- يکي ازمهمترين مشکلات در خصوص صادرات به کشورهاي اروپائي و آفريقائي، مشکل حمل و نقل و کرايه حمل مي باشد به طوري که کرايه حمل کاشي ايران به کشورهاي آفريقائي و اروپائي نزديک به دو برابر سايرکشورها مي باشد  و از طرفي به دليل کمبود ناوگان حمل و نقل دريائي کالا با تأخير به دست تجار واردکننده مي رسد.

10- در خصوص قيمت فروش داخلي محصولات به حداقل قيمت هاي مصوب انجمن پايبند نيستيم.راهکار اين است که به يک همبستگي برسيم و نرخ ها را رعايت کنيم.

 

11- با توجه به کمبود انرژي نظيرگاز و برق بايد جلوي صدور مجوزهاي جديد وطرح هاي توسعه گرفته شود.

12-  دولت در خصوص اخذ ماليات، عملکرد شرکتها را مبناي ماليات قرار نمي دهد و ماليات شرکتها را با قانون يا بدون قانون افزايش مي دهد.

 

13- برخي از مسائل و مشکلات به سياستهاي دولت وحاکميت بر مي گردد که اين مشکلات توسط انجمن همواره      پي گيري مي شود ، انجمن با ورود به مشکلات و پي گيري آنها توانسته تا حدود زيادي ترکش مشکلات را کنترل نمايد

و اگر ورود نمي کرد مشکلات خيلي بيشتر از آنچه که به نظر ميرسد گريبانگير شرکتها مي شد. چالش انجمن با وزارت صمت به مرحله اي رسيده که وزارت صمت انجمن را در تقابل با خود مي بيند.

 

 

 

14- درخصوص اينکه گفته مي شود شرکتها با هم تضاد منافع دارند،اگر ما به منافع صنفي بيانديشيم نبايد بگذاريم در حوزه فروش وصادرات واحد ضعيف تراز بين برود ، لذا بايد براي کار گروهي فرهنگ سازي شود.

15-  با توجه به افزايش قيمت خاکهاي صنعتي پيشنهاد مي گردد با کميته خاکهاي معدني ومعدن داران توسط انجمن جلسه گذاشته شود.

16- به منظور افزايش سطع اعتبار شرکتها وتوان اخذ تسهيلات از بانکها وامکان ارزيابي همگن بودن شرکتها جهت تشکيل مديريت صادرات ، کنسرسيوم و.. پيشنهاد مي گردد شرکتها از نظر نوع کيفيت محصول، وضعيت بازار و...مورد رتبه بندي وارزيابي قرار گيرند و انجمن بر فعاليت شرکتها نظارت داشته باشد.

در پايان حاضرين در جلسه بر مشارکت و همبستگي  و اتحاد و همدلي تأکيد نمودند.

 اين جلسه در ساعت 14 پایان یافت

مطالب مرتبط