گزارش جلسه هم انديشي هيأت مديره و مديران عامل شرکتها دراتاق ايران مورخ 1403/6/26


...

در ابتداي جلسه آقای صفدری‌زاده رئيس هيأت مديره انجمن  اظهار داشت : واقعیت این است که درصنعت کاشی و سرامیک کشور مسائل و مشکلات متعددی وجود دارد که بخشي از آن درون صنفي و بخش ديگرآن بصورت عام دامنگير کليه صنايع کشور مي باشد. متأسفانه بيشتروقت انجمن درطی این سال‌ها به پي گيري و حل مسائل و مشکلاتي که از طرف حاکميت و اقتصاد کشور براي صنعت کاشي وسراميک بوجود مي آيد صرف مي شود اما در حوزه درون صنفي مسائل و مشکلاتي اعم از : بحث کاهش اجباری تولید به دلیل ناترازی در تأمین انرژی در کشور وجود دارد و امسال هم به صورت شدیدتری اعمال شد ، موضوع افزايش قیمت تمام شده تولید در واحدهای کاشی وسراميک را شاهد هستيم، همينطور وضعيت و شرايط بازار را شاهد هستيم که در سال جاري مطلوب نمي باشد،از طرفي رقابت منفي بين شرکتها چه در بازار داخلي و چه درحوزه صادرات وجود دارد، لذا اين جلسه در راستای همفکري و هم‌اندیشی درباره مسائل و مشکلات و چاره‌اندیشی آنها می‌باشد به نحوي که منافع ملی اين صنعت حفظ شود.

در ادامه جلسه آقای خالقیه عضو هيأت مديره انجمن اظهار داشت : در جلسه‌ای که دیروز در اتاق ایران با حضور دکتر پورمحمدي رئيس سازمان برنامه و بودجه ، معاون وزير اقتصاد و دارایی و همچنین معاون بانک مرکزی برگزار گرديد وقتي موضوع ناترازي انرژي را مطرح کردم غيرازآقاي پورمحمدي سايرآقايان برخورد تندی با ما داشتند لذا بنده اعتراض واعلام کردم که اين وظيفه وزارت نيرو، وزارت صمت و...هست که سرمايه گذاران را به سرمايه گذاري در توليد انرژي هدايت نمايند.تخصص ما توليد کاشي وسراميک هست، ما نمي توانيم وارد مقوله غیرتخصصی شویم و اگر وارد شويم حتما̋ با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد. متأسفانه در طي سالهاي گذشته درحوزه تأمين انرژي سرمايه گذاري جدي صورت نگرفته است.

آقاي خالقيه در خصوص جبران ضرر و زيان شرکتها ناشي از ناترازي برق اظهارداشت : در جلسه ديروز در اتاق ايران آقاي دکتر        پور محمدي رئيس سازمان برنامه و بودجه اعلام نمودند که مقرر شده ضرر و زيان وخسارت ناشي از ناترازي و قطعي برق و گاز واحدهاي توليدي در بودجه سال 1404 لحاظ شود، بنده هم تقاضا کردم که هر تشکل ضرر و زيان واحدهاي خودش را محاسبه و به سازمان برنامه و بودجه اعلام نمايد و معتقد هستم که مي شود جلوضرر و زيان را گرفت.

در ادامه  جلسه آقاي عزيززاده مدير انجمن  ضمن تشکر از حضورمديران عامل و نمايندگان شرکتها درجلسه اظهار داشت:

همه ما بخوبي مسائل و مشکلات را مي دانيم و بخش عمده اي از مشکلات خارج از اختيارات ما مي باشد ولي با تصميمات صنفي مي توانيم جلو بخشي از خسارات و مشکلات را بگيريم ، بحث ناترازی انرژی مشکلی هست که به کل صنایع کشور تحمیل شده و در واقع وظيفه ما اين است که این مشکلات را با جدیت از دولت، مجلس و مجاري قانوني پیگیری کنیم، اما ما نبايد از فعالیت‌های خودمان هم غافل شويم، می‌دانیم که تولید شرکتها تحت الشعاع ناترازی انرژی قرار گرفته و کاهش یافته است و هزینه‌های توقف توليد به واحدها تحميل و قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است ،لذا ما می‌توانیم براي جبران بخشي از هزينه ها مشابه صنايع سيمان لااقل قیمت فروش را افزایش دهيم.مطلب ديگراینکه امروزه تأمین کنندگان هر قيمتي را که اعلام می‌کنند واحدهای تولیدی ناچارندآنرا بپذيرند،اما اگرهمگرایی ایجاد کنیم وخريدهاي مشترک وجمعی انجام دهیم منافع شرکتها بهتر تأمين مي گردد و تأمین کنندگان نمی‌توانند محصولات خود را به هر قيمتي بفروشند و مطلب سوم اينکه در حوزه فروش محصولات همگرائی صنفی ما ضعیف است و از این ضعف و ناهماهنگی، عاملین فروش بیشترین استفاده را مي برند، لذا باید در سه حوزه: قیمت تمام شده ، تأمین کنندگان و فروش باید تدابیرجدي اندیشیده شود و تصمیم‌های جمعی گرفته شود .

در ادامه جلسه آقاي آهنی‌ها مدير عامل آپادانا سرام اظهار داشت : متأسفانه ناترازی انرژی مشکلي است که درکشور اتفاق افتاده اما در خصوص حل آن توسط شرکتها پيشنهادهاي مختلفي ارائه مي شود که مقرون به صرفه نيستند. در خصوص ناترازي برق واقعیت قضیه این است که در سنوات گذشته انگیزه سرمايه گذاران جهت ورود به سرمايه گذاري در صنعت برق از بين رفته است که ناشي از عملکرد دولت مي باشد.

آقاي آهني ها اضافه کرد : یکی دیگر از مسائل که در ماده 20 قانون بهبود کسب وکارقید شده اين است که اولویت قطع برق در زمان ناترازي مشمول صنعت نمي باشد لذا ترک فعل آن را می‌توان پیگیری و شکایت نمود.

مطلب بعدي اين است که اگر بخواهیم در صحنه بین‌المللی باقی بمانیم اولاً̋ باید از کمیت تولید بکاهیم و به کیفیت آن اضافه کنیم ثانیاً̋ وارد شبکه‌های توزیع بین‌المللی شویم و واسطه‌ها را حذف کنیم و يکي ديگر از مشکلات صنعت موضوع مشاغل سخت و زيان آور مي باشد که دامنه آن هر روز گسترش مي يابد و هزينه هاي زيادي را به شرکتها تحمل مي نمايد.

در ادامه جلسه آقای حسن‌زاده دبير انجمن اظهار داشت : به نظر مي رسد علی رغم اينکه اين همايش بطورمکرراز طرف انجمن اطلاع رسانی شده اما مشاهده می‌کنیم که اکثریت شرکتها درجلسه حضور ندارند و معلوم می‌شود که مشکل کجا هست. یعنی اعتقاد نیست که مشکل داریم، لذا درخواست مي کنم با توجه به ضیق وقت اگر می‌شود حتي به اندازه يک روزنه به صنعت کمک شود فقط درآن مورد صحبت شود. همانطور که آقاي عزيززاده گفتند اگر بين اعضاء همدلي و هم گرائي وجود داشته باشد شايد بتوان جلوي مشکلاتي که به خودمان مربوط است را گرفت. امروزه تمام تأمین کنندگان می‌دانند که کارخانجات با مشکلات متعدد و کمبود نقدینگی مواجه هستند ولی چون همبستگی و همگرائي بين ما وجود ندارد آنها از این شرایط بهترين استفاده را مي برند.لذا از همکاران درخواست مي کنم در خصوص اينکه چگونه بتوانيم به مسير فعاليت خود ادامه دهيم نظرات و پيشنهادات خود را ارائه نمايند.

در ادامه جلسه آقای احدیان مدير عامل سينا کاشي  اظهار داشت : درخصوص موضوع همگرائي و هم سوئي واحدهاي توليدي طبعا̋ همسو شدن150 شرکت با همديگر سخت به نظر مي رسد،اما چنانچه شرکت‌هائي که از نظر نوع توليد، کيفيت توليدات ، بازار و فروش به هم نزديکتر هستند و ازمعادن مشترک مواداوليه خريداري مي کنند اگر با همديگر گروه بندي شوند شايد بهتر ‌بتوانند در حوزه هاي مختلف بايکديگر کارکنند ، لذا پیشنهاد می‌کنم شرکتها گروه بندي شوند و جلسات تخصصی برگزار شود و در خصوص تأمين کنندگان و معادن و ساير بخشها انجمن      کميته هاي تخصصي تشکيل دهد.

آقای زارشاهی عضو هيأت مديره انجمن در ادامه جلسه اظهار داشت :گروه بندي شرکتها امري شدني مي باشد به شرطی که شرکت‌ها به آن پایبند باشند،البته درسنوات گذشته بطور نسبي دراستان يزد بين شرکتها در حوزه تأمين مواد اوليه محصولات بدنه سفيد و قرمز اين همسوئي وجود داشت. نکته دیگر در مورد عدم حضور بعضي از همکاران در جلسه این است که با توجه به اینکه پروازهاي يزد به تهران لغو گرديد لذا همکاران نتوانستند در این جلسه حضور داشته باشند اما اين گلايه وجود دارد و انتظار اين است که اعضاي انجمن به حضور در جلسات اهميت قائل شوند.

موضوع دیگر این است که ساير صنايع نظير کارخانجات سیمان با توجه به ناترازي برق و افزايش هزينه هاي توليد ، قيمت فروش محصولات را افزايش داده اند و قیمت تمام شده محصولات ما هم افزایش یافته است.لذا پيشنهاد مي کنم بيائيم امروز مصوب کنيم که قيمت فروش را متناسب با افزايش هزينه ها افزايش دهيم.

در ادامه جلسه آقاي کلباسي عضو هيأت مديره کاشي مرجان اظهار داشت : مشکلاتي که مطرح مي شود کاملأ درست و سالهاست که گرفتار اين مشکلات هستيم.اما اجازه مي خواهم از زاويه ديگري به مشکلات نگاه کنيم،اگر به خاطر بياوريم در سال 1401 نه مشکل فروش داشتيم و نه با کمبود نقدينگي مواجه بوديم ، ولي درآن سالها راجع به بعضي از موضوعات که براي صنعت غيراضطراري اما مهم بودند مطالعه، تحقيق و برنامه ريزي نکرديم .حالا اگر بطور خلاصه وظايف انجمن را مورد بررسي قرار دهيم اين هست که عمده فعاليت انجمن درخصوص    پي گيري و حل مسائل و مشکلاتي بوده که از محيط بيروني يعني دولت به صنعت تحميل شده و انجمن بطور مستمربه دنبال رفع و حل آن مشکلات بوده که البته در اين خصوص موفق بوده است. دسته دوم مشکلات که درون صنفي مي باشد انجمن نتوانسته درحل مشکلات اعم از جلوگيري ازقيمت شکني ، کپي کردن محصولات، تبليغات منفي شرکتها عليه همديگرو موارد متعدد که درصنف اتفاق مي افتد به دليل نداشتن ابزار کنترلي تا حدودي موفق باشد.اما درمورد دسته اول که همان توجه به برنامه هاي مهم غيراضطراري مي باشد معتقدم که انجمن در سنوات گذشته برنامه اي براي بررسي آينده صنعت کاشي وسراميک نداشته که مشخص کند که اين صنعت درچه مسيري قرار دارد و به کجا مي رود و بايد به کجا برود لذا معتقدم از هم اکنون انجمن بايد در خصوص کارهاي مهم غير ضروري و همچنين مسائل و مشکلات محيطي و درون صنفي با ايجاد تيمهاي تخصصي و کارشناسي، آينده صنعت کاشي وسراميک را ترسيم نمايد.     

درادامه جلسه آقای شمسایی مدير عامل کاشي نائين اظهار داشت: آمار و اطلاعات در خصوص صنعت کاشي وسراميک نشان می‌دهد که ما باید به سمت توسعه صادرات برویم و افزايش صادرات به ابزارهائي نيازمند است که اولین آن ارتباط بانکي، دوم شبکه حمل نقل، سوم نیروی انسانی ماهر و متخصص وآشنا به صادرات و تجارت بين الملل، چهارم روابط اقتصادي وسياسي با کشورها،پنجم ديپلماسي اقتصادي و ششم وجود رايزنهاي بازرگاني در کشور هاي هدف و همچنين کمک اتاق بازرگانی هست که باید به صادرات کمک کند. بحث‌های داخلی هم مطرح است اینکه کدام ارگان در خصوص قيمت شکني شرکتها که باعث تخريب بازار داخلي وصادرات مي شود نظارت می‌کند ويا اينکه چرا کالاي بی‌کیفیت صادر می‌شود و چه کسي بايد در اين مورد پاسخگو باشد.اگر اهداف بلند مدت نداشته باشیم صنعت رو به فنا خواهد رفت.

در ادامه جلسه آقاي امامي مديرعامل درسا سرام ميبد اظهارداشت :  مشکل اول اينکه وزارت صمت مجوز واردات مواد اوليه و اقلام موردنياز به واحدهائي که سال گذشته واردات نداشته اند و واردات آنها در سال گذشته صفر بوده نمي دهد و نکته دوم اينکه با توجه به در پيش بودن فصل زمستان و در راستاي مشکل قطعي گاز واحدها چه اقدامات پيش گيرانه اي وجود دارد.

در پايان جلسه آقاي صفدري زاده به جمع بندي مباحث پرداخت و اظهار داشت: از اظهارات وپيشنهادات همکاران در خصوص مسائل ومشکلات صنعت تشکر می‌کنم و در جمع‌بندی مطالب باید عرض کنم که در مشکلات عام صنعت که مربوط به حاکميت مي باشد ما فقط می‌توانیم مطالب را جمع‌بندي و به گوش حاکميت برسانيم و مطالبه گري کنيم و پیگیر شویم و اين کار را کرده ايم و بعضا̋ صدايمان را هم بلند کرده ايم اما متضمن نتيجه دلخواه ما نبوده و نخواهد بود چرا که اگراز انجمنهاي صنفي شناخت داشته باشيدآنها ابزارهائي جهت اعمال چه در حاکميت و چه در درون صنفي خود به معناي واقعي ندارند. نکته دوم؛ علت اينکه انجمن نتوانسته جلوي برخي از مشکلات نظير قيمت شکني و دمپينگ را بگيرد،دليلش باز همان نداشتن ابزار کنترل انجمن می‌باشد و حتی ما پیشنهاد دادیم که کارت بازرگانی شرکتها بعد از استعلام از انجمن کاشی و سرامیک صادر شود تا یک فعال صنفی حداقل یک بار گذرش به انجمن بیفتد. نکته سوم در موردگروه بندي شرکتها اين است که انجمن بر اساس وظايف ذاتي خود به دنبال جذب حداکثری اعضاي انجمن مي باشد و وارد موضوع رتبه بندی نشده اما خوشبختانه جایزه تعالی که مدل دقیق و ظریف‌تری از رتبه‌بندی است ما آنرا شروع کرده ايم و ادامه خواهيم داد.

آقاي صفدري زاده اضافه کرد:از طرف انجمن بارها مصوب و توصيه شده که کنسرسیوم های صادراتی تشکیل شود و به جای اینکه ۲۰۰ برند محصولات خود را به صورت خرد به بازارهای بین‌المللی صادر کنند این کار از طریق کنسرسیوم‌ها انجام شود وبه فرض مثال اگر 5 کنسرسيوم 100 ميليون متر مربعي تشکيل شود 500 ميليون متر مربع محصولات را در بر می گيرد که 200 ميليون متر مربع آن صادرات مي باشد و در اين صورت هست که محصولاتمان را کمتراز 5 دلار نخواهيم فروخت اما عليرغم توصيه ها و پيشنهادات عملا̋ اقدام مشترک توسط شرکتها در این خصوص صورت نگرفته است. آقاي صفدری زاده ادامه داد: با درک این که ما در بحران هستیم بخشی بزرگی از مشکلات حل می شود یعنی مدیران متوجه این مسئله باشند که با توجه به منابع انرژی محدود و ناترازی که داریم بايد فعالیت خود را بهینه و بهره وری را بالا ببرند .

در ادامه جلسه آقاي حسن زاده رئيس اتاق ايران درجلسه حضور يافت وپس ازاستماع نقطه نظرات وصحبت هاي حاضرين اظهار داشت:

 بنده از خانواده بزرگ صنعت کاشی و سرامیک که ظرفیت بزرگی را براي کشور بوجود آورده است تشکر مي کنم و نظرم اين است که از بيانات و فرمايشات شما عزيزان در اتاق جهت پيشبرد و پي گيري مسائل و رشد و توسعه اقتصادي کشور استفاده کنم. وجود منابع غنی که به وفور در کشور وجود دارد فرصتی فراهم کرده که بتوانیم از این نعمت الهی بهره مند شویم،اما مشکل اصلی اين صنعت در قیمت فروش محصولات است. ونباید قيمت صادرات آنقدر پایین باشد چرا که با این قیمت‌ها در واقع منابع ملی را هدر می دهيم.

ايشان افزود: اگر هزینه افزایش نرخ بهره بانکی، استهلاک، یارانه انرژی، نیروی انسانی ارزان‌ و افزایش نرخ ارز را حساب کنیم متوجه خواهیم شد که قیمت واقعی کاشی و سرامیک ایرانی دو يا سه دلار نیست و اگر تولیدکننده ای فکر میکند با صادرات ارزان قیمت سود می کند چنانچه به درستی حساب کند متوجه ضرر خود خواهد شد.

آقاي حسن زاده با تاکید بر همبستگی بین واحدهای فعال این حوزه برای تعیین قیمت اظهارداشت:درخواست مي کنم تيمي در انجمن شکل بگيرد و قيمت واقعي تمام شده محصولات را استخراج نمايد. از طرفی اگر تولید کننده‌ها کمی به کیفیت توجه کنند تولیدات ما با ترکیه و حتی ایتالیا و اسپانيا هم برابری خواهد کرد.

ايشان با اشاره به سفر به عراق و دیدار با رئیس اتاق بازرگانی بغداد در خصوص کيفيت محصولات صادراتي به عراق اظهار داشت: با رئيس اتاق بازرگاني بغداد که صحبت مي کرديم ايشان درخصوص کيفيت محصولات ايراني گله مند بودند و اظهار داشتند که همواره نمونه هاي اوليه از محصولات ايراني اعم از همه نوع محصول خوب مي باشد ولي وقتي به شکل انبوه به عراق صادر مي شود از کيفيت نمونه اوليه برخوردار نيستند،از طرفي بزرگترین مشکلی که در تجارت با ايران داریم تحریم هاست، آقاي حسن زاده افزود : وقتی با نمایندگان کشورهای دیگر هم صحبت می کنیم می گویند مشکل انتقال پول به تجار ایرانی دارند و کاری که برای کشورهای دیگر در عرض یک روز انجام می شود اما برای ما شش ماه تا یک سال زمان می برد.

در ادامه جلسه آقای خالقیه ضمن تشکر ازآقاي حسن زاده جهت حضور در جلسه اظهار داشت : ازجنابعالي دو تا درخواست دارم و تقاضا دارم که به صنعت کمک کنيد : اول اينکه به منظور توسعه صادرات و ورود به بازار چشمگیرکاشي وسراميک ومصالح ساختماني روسیه 1000 ميليارد تومان بودجه به منظور ايجاد نمايشگاه دائمي از توليدات کاشي وسراميک کشورو مصالح  ساختماني در روسيه به اين امر اختصاص داده شود.

 دوم اينکه مجلس کشور سوريه در چند سال قبل تجارت آزاد با ايران را تصويب نموده اما مجلس ايران آنرا  هنوزامضاء نکرده است لذا تقاضا دارم که موضوع مورد پي گيري قرارگيرد.

در پايان جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص درخواست هاي آقاي خالقيه، آقاي حسن زاده ضمن تشريح موانع و محدوديتهاي اتاق در خصوص اختصاص بودجه براي ايجاد نمايشگاه دائمي مصالح ساختماني در روسيه اظهار داشتند: انجمن پيشنهاد خود را بصورت مکتوب  به اتاق ايران ارسال نمايد تا مورد بررسي قرار گيرد .

جلسه درساعت  14 با ذکر صلوات پايان يافت

مطالب مرتبط