گزارش جلسه انجمن در معاونت علمی ریاست جمهوری در مورخ 18 دی ماه 1401


...

گزارش جلسه انجمن با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در خصوص پي گيري مشکل گاز و برق مصرفي شرکتها در مورخ 18 دی ماه 1401 حاضرين آقايان: دکتر مجدالدين (مدير کل دفتر هماهنگي دانش، صنعت و بازار معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري) دکتر ميرحسيني (رئيس کانون هماهنگي دانش، صنعت و بازار کاشي و سراميک)، دکتر حلم زاده  (رئيس گروه بهره برداري و مشترکين شرکت مديريت شبکه برق ايران)، مهندس سلطاني فر(مسؤل بهينه سازي مصرف شرکت ملي گاز ايران)،  مهندس اسلامی (مدير عامل شرکت آصا نسوز)، مهندس عزيززاده (مدير انجمن صنفي توليد کنندگان کاشي و سراميک کشور)

 

گزارش جلسه انجمن با  معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري  

در خصوص  پي گيري مشکل گاز و برق مصرفي شرکتها

مورخ 18/10/1401

حاضرين آقايان: دکتر مجدالدين (مدير کل دفتر هماهنگي دانش، صنعت و بازار معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري)، دکتر مير حسيني ( رئيس کانون هماهنگي دانش ، صنعت و بازار کاشي و سراميک ) ، دکتر حلم زاده ( رئيس گروه بهره برداري و مشترکين شرکت مديريت شبکه برق ايران )، مهندس سلطاني فر( مسؤل بهينه سازي مصرف شرکت ملي گاز ايران) ، مهندس اسلامي ( مدير عامل شرکت آصا نسوز) ، مهندس عزيززاده ( مدير انجمن  صنفي توليد کنندگان کاشي و سراميک کشور)

جلسه در ساعت 8 و 30 دقیقه  مورخ 18 دی ماه 1401 به منظور پي گيري مشکلات تأمين گاز و برق مصرفي شرکتها در محل معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري برگزار و موارد ذيل مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت:

1- در ابتداي جلسه آقاي مجدالدين  ضمن تشریح فعالیتها و وظایف فعالیتهای دفتر هماهنگی دانش و صنعت اظهار داشتند: هدف از برگزاری این جلسه ایجاد تعامل و همکاری سازنده جهت رفع مشکلات صنعت کاشی و سرامیک در خصوص تأمین انرژی می‌باشد و از طرفی به منظور همگرایی بین صنعت و سایر ارگانها این معاونت به این نتیجه رسیده است که باید ستادهایی تشکیل شود تا پیگیری موضوعات با مشارکت همه ارگانهای ذیربط انجام گردد و چنانچه مجوزی صادر می‌گردد امکانات و زیرساختهای آن هم در نظر گرفته شود. ایشان درخواست نمودند جلسات متعددی توسط انجمن با شرکت برق و گاز برگزار شود به نحوی که مشکلات این صنعت به مسئولین در حوزه های مزبور انتقال یابد.

 

 

2) آقای میرحسینی اظهار داشت: درحال حاضر مشکلات متعددی در صنعت کاشی و سرامیک از جمله مشکل کمبود گاز و برق مصرفی ، مسئله آب و محیط زیست وجود دارد و ایده‌هایی در خصوص پودر خشک و آب و... وجود دارد که بعضی از آنها را در یزد پیگیری می‌کنیم ولی بحث انرژی مشکل و چالش فعلی این صنعت می‌باشد. به نظر مي رسد هماهنگیهای لازم برای پلان توسعه وجود ندارد وتصمیماتی که درخصوص توسعه صنایع گرفته می‌شود بدون هماهنگی با سایرسازمانهای ذیربط انجام می‌گیرد ودر نهایت منجر به مشکلات می‌گردد. لذا هدف از این جلسه این هست که بتوانیم مشکل شرکتها را با توجه به محدوديتهاي ايجاد شده درخصوص گاز مصرفي  برطرف کنيم.

 

3- آقای عزیززاده  ضمن تشکر و قدرداني از برگزاري جلسه اظهار داشت : الآن که بنده اینجا هستم بالای 50% واحدهای کاشی و سرامیک به دلیل قطعی گاز تعطیل هستند و در این جلسه می‌خواهم بدانم آيا حرفهای ما اثر گذار خواهد بود یا خیر؟ آنچه که در سنوات قبل در خصوص توسعه صنعت کاشی و سرامیک اتفاق افتاده توسعه یک بعدی و بدون در نظر گرفتن زیر ساختها و الزامات مورد نیاز واحدها صورت گرفته و نگاه جزیره‌ای منجر به ایجاد مشکلات فعلی گردیده است و سئوال این است که در حال حاضر چکار باید کرد تا مشکل قطعي گاز شرکتها بر طرف گردد. در خصوص مشکل برق هم همین شرایط وجود دارد و در تابستان اعلام می‌گردد که شرکتها در مصرف برق صرفه جوئی کنند بنابراین داستان

 

قطعی گاز و برق هر ساله ادامه دارد و حضور ما در این جلسه  به اين خاطر هست که چه راهکارهائي  براي حل مشکل انرژي شرکتها وجود دارد. لذا درخواست دارم در این جلسه دو موضوع مورد توجه قرار گيرد: 1) مشکل تأمين گاز و برق مصرفی واحدهاي توليدي برطرف گردد. 2) به منظور پيش گيري از مشکلات واحدها، در هنگام صدور مجوز احداث واحدهاي جديد در خصوص تأمين انرژي (گاز، برق، آب) بررسي و مطالعات لازم صورت گيرد.

قابل ذکر است که در راستاي همراهي شرکتها با مشکل کمبود گاز، اکثر واحدهاي توليدي دراستان یزد و ساير استانها با  توقف بخشي ازخط توليد و يا تعطيلي واحد خود مصرف گاز را پایین آوردند ولی این راه چاره نیست چون به خطوط تولید آسیب می‌رساند و شرکت ملی گاز به این مشکل واحدها واقف نیست، لذا تقاضا داریم شرکت ملی گاز حداقل صنایع را اولویت بندی کند و با توجه به ماهیت هر صنعت گاز مصرفی آنها را تأمین نماید. به هر حال اگر در خصوص تأمين گاز واحدها اقدام ويژه اي صورت نگيرد و توقف توليد واحدها استمرار يابد شرکتها با مشکل جدي توقف توليد،افزايش هزينه هاي جاري و مشکل نيروي انساني مواجه خواهند شد و پاسخگوي خسارات واحدهاي توليدي چه کسي مي باشد؟

4- آقای حلم زاده اظهار داشت : وظیفه شبکه توزیع برق این است که برق مصرفی صنایع را با بالاترین کیفیت در اختیار آنها قرار دهد و طبعاً" با توجه به کمبود توليد برق و مصرف بالای برق در کشور ، ضرورت دارد در تابستان  به مدت دو ماه مصرف برق مدیریت شود البته تصميم دولت این است که وارد قطعی برق مصرفی خانگی نشویم لذا اجباراً" به سمت محدود کردن برق مصرفی سایر بخشها می‌رویم اما در زمستان داستان چیز دیگری است به نحوی که تأمین سوخت نیروگاهها دغدغه اصلی مسئولین می‌باشد. در تابستان در فولاد 30% محدودیت و در سیمان 6% محدودیت در مصرف برق داشتیم و بنده مطمئن هستم که محدودیتهای اعمال شده در صنعت کاشی و سرامیک بیش از 10% نبوده است و من تعدادي از واحدهاي کاشي وسراميک را رصد کردم که قطعي برق نداشته اند. ازنظر شرکت برق هرصنف بايد متناسب با شرايط خود از مصرف برق بهره مند گردد و با توجه به نياز جامعه وجبران کمبود برق، بايد نيروگاه هاي تجديد پذير توسعه يابد و راهي جز اين نداريم

5-آقای سلطانی‌فرد ضمن ابراز تأسف از قطعي گاز واحدهاي توليدي به دليل تراز نبودن توليد و مصرف گاز اظهار داشت: یکی از دلایل و معضلات کمبود گاز و یا اعمال محدودیتها و قطعی گاز، عدم مصرف بهینه آن می‌باشد. مسئله این است که با توجه به دلایل متعدد، در مصرف گاز اصراف می‌شود و در واقع بد مصرف هستیم و نتیجه آن منجر به ایجاد مشکل برای

 

 واحدهای تولیدی می‌گردد. امری طبیعی است که باید گاز مورد نیاز واحدها تأمین شود اما در جاهای دیگر مصرف گاز زیاد می‌باشد ومدیریت نمی‌شود. از طرف دیگر پرت وضایعات انرژی هم بالا می‌باشد و تقاضا دارم در راستای جلوگیری ازپرت انرژی، معاونت علمي وفن‌آوری رياست جمهوري و کانون کاشي وسراميک به ما کمک کنند و مطالعات و اقدامات لازم صورت گیرد تا سال آینده مشکل کمبود گاز درکارخانجات نداشته باشیم.با اينحال درشرايط فعلي تنها راه حل مشکل تعامل واحدهاي توليدي با شرکت ملي گاز مي باشد

7- آقاي اسلامي اظهار داشت: با توجه به اينکه اکثر کارخانجات کاشي و سراميک طي 20 سال اخير احداث شده اند و جديد هستند طبعأ بايد الزامات مورد نياز آنها درنظرگرفته مي شد. اينکه از يک طرف مجوز احداث واحد جديد صادر  مي گردد واز طرف ديگراز همان شرکت درخواست مي گردد که با شرکت گاز تعامل کند و مصرف گاز واحد خود را پائين بياورد، اين ديگر تعامل نيست و از طرفي به عنوان مثال بيش از 70% آب کشور در بخش کشاورزي مصرف      مي شود اما از مردم درخواست مي گردد که در منازل خود در مصرف آب صرفه جوئي کنند. خب اين موضوع ديگر پذيرفتي نيست و اين روشها اشتباه است. اتفاقي که در حوزه توسعه صنعت کاشي وسراميک رخ داده اين هست که صنايع آب بر را در مناطق خشک و کم آب و صنايع آلاينده را در مناطق مستعد آلاينده توسعه داده اند.

 در پايان جلسه مقرر گرديد مشکلات مربوط به گاز و برق مصرفي واحدها به صورت مکتوب به کانون هماهنگي دانش ، صنعت و بازار کاشي وسراميک  اعلام گردد تا از طريق معاونت علمي  و فن آوري رياست جمهوري  مورد پي گيري  قرار گيرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط