همایش مدیران عامل و اعضاء هیئت مدیره شرکتهای عضو انجمن در يزد مورخ 1404/06/24


...

در اين همايش آقاي دکتر فرحزادي سخنران جلسه اقدام به تشریح تبيين استراتژی و مشارکت شرکتها با همدیگر، انواع مشارکتها، مزایای همکاری و مشارکت و چالشهای آن اشاره نموده و مثالهای موفق از مشارکت و همکاری بین شرکتهای معتبر جهان پرداخت سپس اعضاي هيئت مديره ، مدير انجمن و حاضرین درجلسه مسائل و مشکلات صنعت و نظرات و پیشنهادات و دیدگاههای خود را در خصوص موضوعات و همکاریهای مشترک بصورت پرسش و پاسخ، بیان نمودند.

اين همايش بر اهداف و موضوعات ذيل تأکيد داشت:

 1) در دنیای کسب‌وکار، شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری هستند. یکی از مفاهیم کلیدی که در این زمینه اهمیت زیادی دارد، صرفه به مقیاس یا مزیت مقیاس است. مزیت مقیاس به شرایطی اشاره دارد که در آن با افزایش حجم تولید  يا اقدامات مشترک در زنجيره تأمين، بازاريابي  وفروش و..که توسط شرکتهاي همگن و همسو بطور مشترک  شکل مي گيرد، باعث کاهش هزینه‌های آنها  مي گردد.

2) هرچه کسب‌وکار بزرگ‌تر باشد، مزیت‌های ناشی از مقیاس بیشتر خواهد بود. شرکت‌های بزرگ به دلیل تولید انبوه، هزینه‌های کمتری نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر متحمل می‌شوند و می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های رقابتی‌ عرضه کنند ، بسیاری از مصرف‌کنندگان متوجه نیستند که چرا محصولات شرکت‌های کوچک گران‌تر از نمونه‌های مشابه در شرکت‌های بزرگ هستند، اما دلیل اصلی این تفاوت، وابستگی هزینه هر واحد به مقیاس تولید است.اين موضوع در هر زمينه همکاري که منجر به مقياس بزرگتر شود براي صاحبان آن منجر به کاهش هزينه و افزايش سودآوري خواهد بود.

3) ایجاد زنجیره‌های تأمین قوی و همکاری شرکتها با همدیگر در تأمین مواد اولیه در خریدهاي جمعی و بزرگ منجر به افزایش قدرت چانه‌زنی شرکتها ، اخذ تخفیفات کلان وکشف منابع تأمين معتبر می‌گردد.

4) شرکتهای همسو که محصولات نزدیک به هم و یکسانی را تولید می‌کنند، در راستای توسعه بازار با مشارکت و همکاری همدیگر به بازارهای بزرگتری دست یافته و پایگاه مشتریان آنها متنوع می‌گردد.

5) با توجه به بالا بودن هزینه بازار یابی به خصوص در حوزه صادرات و مشارکت در نمایشگاههای خارجی، همکاری شرکتها با همدیگر منجر به سرشکن شدن هزینه‌هاي بازاریابي وفروش بین آنها می‌گردد.

6) همکاری و هم سویی شرکتها منجر به ایجاد مزیت رقابتی با رقبا شده و حاشیه سود بیشتر، جذب مشتریان بیشتر و رشد برند خواهد شد. و......

مطالب مرتبط